Entri-4.
Loceng waktu balik dah bunyi. Aku habiskan kelas
dan bagi dorang keluar. Tengah aku susun barang aku, budak – budak lelaki
masih kat meja dorang. Aku tak ingat macam mana perbualan pasal rokok start tapi we started to talk about smoking dan bahaya merokok. Budak perempuan semua
dah keluar masa tu.
Aku tahu cakap pasal benda is a bit tricky lagi –
lagi bila kau tahu some of them merokok jugak. Kau tak nak sounds pushy or negative
sangat depan dorang, dan aku pun never wanted hatred to fill the room. Not when I'm in control. I always want the room I'm in to be
judgement – free. I believe, there’s always a room for improvement.
Aku bagitahu pendapat aku pasal merokok dan bahaya
merokok. I know it is bad. Everyone knows that. Tapi dalam soal ni, kita kena
pandai main peranan. Lagi – lagi tengah cakap dengan remaja, tahu je lah
perangai darah panas dan cepat melenting, kalau silap cara. Tengah – tengah aku
cakap, aku perasan sesetengah daripada dorang kurang selesa tapi still nak
dengar aku bercakap. Aku hargai benda tu.
Dan sebagai cikgu sains yang baik (aagitu), mestilah
aku nak kena kait rokok dan sains, dan kesan pada badan. Cerita santai –
santai. Masa tu aku bercakap memang tengok dorang ja. Alih – alih pandang kat
tingkap kelas, penuh budak – budak lelaki kelas lain and ada beberapa budak
kelas sebelah yang aku ingat muka masuk dan ikut dengar. Tiba – tiba aku jadi
segan.
Lepastu ada this one male student tanya pasal asap
rokok dan macam mana asap terbentuk. Aku perasan dia bukan nak tahu sangat, cuma
dia macam nak test aku. Ada senyum sinis pada akhir perkataan dia. Dan aku tak ambil
hati, biasalah. Aku pun baru sangat lagi kat sekolah ni.
Aku ingat aku balas kat dia and made direct eye
contact,
“Uuuu a good question, tapi miss tak pasti, tapi
takpe, nanti miss check, cari jawapan, nanti Miss update okay?”
Aku senyum seikhlasnya pada dia dan aku perasan dia
nampak somewhat terkejut yang aku ambil serius soalan dia. Maybe he thought I was
just going to brush him off, in the room full of voices and questions from other
students. How I wish I could let him know that I take people around me very seriously,
I appreciate all of their questions, walaupun I don’t know them well, ni kan
pulak dia, yang student aku.
In my style of teaching, there’s no such thing as
stupid questions. I appreciate every question coming from them. I will always
try my best to answer them or to find answer for them, if I don’t know the answer, I will ask them to find the answer for the questions too, so that we could discuss them in
class, that will be so much fun, getting to exchange opinions and answers. Tapi ada je
sesetengah soalan dorang buat aku panas hati sikit, mostly sebab cara tanya tu
tak kena. Bila aku perasan cara dorang tanya atau soalan tu macam kurang kena,
aku tegur jugak, as a teacher, kena tegur, dorang akan faham sebab dorang pun
dah dewasa.
Dan satu hal, I never want anyone in my class, or
people around me, to feel left out because of me. I know how that makes me feel
small or not belonged, and I never wanted them to feel the same way, at least
not when I am around or in control. I am here to listen if anyone got
something to say. Dan aku punya notion, lagi – lagi jadi cikgu ni, kita
kena meraikan soalan. Kalau soalan dorang macam tak kena, kita cuba fikir possible
questions yang dorang sebenarnya nak tanya, biasalah, kadang dalam kepala lain,
yang di-articulate nya lain. Banyak lah faktor, cuak ke, terganggu dengan kawan
ke. Kalau cara dorang sampaikan soalan tu kurang kena daripada sepatutnya,
kurang sopan ke, kita tegur secara baik. Jadi tanggungjawab kita untuk tegur
untuk sama – sama baiki mana perlu. Aku takde lah cakap aku baik ke apa, aku
mengarut jugak, tapi sama – sama lah. Bila those students get treated like how it
is supposed to be, itu akan boost dorang punya self – esteem dan sense of belonging,
yang akan contribute minat dorang untuk belajar. Tapi aku faham, bila dah dalam
kelas dekat 30 lebih, nak betul – betul bagi full attention kat setiap sorang
tu, agak mustahil lah.
Raikan setiap soalan, ambil setiap soalan dari sudut
positif, sama – sama belajar. Cukup lah dengan pegangan orang – orang muda tak
faham, budak – budak takkan faham. Kalau kita cuba fahamkan dorang, dorang akan
faham. Apa lagi kalau dorang memang nak faham. Even kids that age under 4 pun,
dorang boleh faham kalau kita fahamkan dorang.
On the next week, I shared with them the answer; on
how smoke is produced. It always feels good to share something with people
and I was glad it was something new to them.
No comments:
Post a Comment