Saturday, February 18, 2023

Kebaikan yang Dipersoal

Pernah tak terfikir kenapa membuat kebaikan pada orang luar, orang yang kita tak kenal, kadangnya terasa lebih mudah daripada berbuat baik pada mereka yang kita kenal?


Is it because there's no expectations, and it feels easier because there's no string attached? You do it once and that's it. 


Siapa sangka makin dewasa, membuat kebaikan menjadi satu hal yang kau perlu fikir banyak kali. Lagi-lagi apabila mereka seolah expecting your kindness terhadap mereka, seolah-olah dorang rasa entitled terhadapnya. Even worse, sudah tidak ada terima kasih, malah now your kindness is being demanded. 


Dan hal ini meletakkan beban yang tak nampak tapi terasa pada bahu. 


Betul, kita semua layak menerima kebaikan. Tapi untuk mempunyai certain mindset berkenaan kebaikan, rasanya kena tengok balik. Dengan berfikiran sedemikian, adakah ia baik? 


Semoga kita sentiasa tergolong dalam golongan yang memudahkan jalan kebaikan orang lain dan semoga kita sentiasa direzekikan untuk bersama mereka yang memudahkan jalan kita dalam membuat kebaikan. 

No comments:

Post a Comment

Motherly

I saw how Tokde looked at Abang Ipin and it just broke me. The motherly look yang mixed with emotions yang aku selalu nampak, dari setiap pe...