Sunday, February 12, 2023

Kepolosan dalam Beragama


Just food for thought.


Tadi lalu dekat feed social media aku pasal sorang budak (semoga Allah merahmati dia) yang baru lepas diselamatkan dari bawah runtuhan, yang nampak dalam penuh kesakitan tapi penuh juga kerisauan, tapi jelasnya bukan tentang sakit pada fizikalnya, tapi risaunya dia pada solat-solat yang tertinggal sepanjang dia dekat bawah runtuhan. 


"Dah berapa hari aku tak solat. Dah berapa hari aku tak solat."


Dan aku terfikir, tingginya kebergantungan dia pada Tuhan, walaupun dalam keadaan yang sedemikian, seolah sakit dan luka pada badan yang remuk, bukanlah keutamaan. 


Mungkin benda yang aku nak cakap ni tak berkaitan sangat tapi apa yang aku tengok tadi, menggemburkan balik apa yang pernah aku fikir dulu tentang; kepolosan dalam beragama.


Masa kecil dulu, bila kita baru belajar banyak soal ilmu agama, belajar solat, mula hafal surah-surah pendek, belajar tentang luasnya nikmat syurga, dalamnya azab neraka, dan setiap kali itulah, semangat kita berkobar-kobar untuk beramal sebaiknya, semampunya. Dan terasa mudahnya untuk buat kebaikan. Dan Tuhan ketika itu terasa sungguh amat dekat, dan dada sarat dengan pengharapan terhadap syurga dan ganjaran Tuhan. Yang sepertinya, tiada yang boleh menjadi penghalang untuk kita terus kejar rahmat Tuhan. 


Dan sekarang, bila dah besar panjang, the growth of distraction bertumbuh selaras dengan meningkatnya umur. Terasa makin banyak halangan, dan jalannya pula terasa makin panjang. Dan bila ditoleh balik ke belakang, besar sungguh nikmat kepolosan dalam beragama. 

.


When we were kids, reading Quran was just like a routine, but growing older, and when the more kind of distractions blooming, at one point, we realised, we do need the Quran, making time for it, whatever it takes, to keep ourselves centred.

.


Kita akan diuji dengan apa yang kita suka dan apa yang keluar daripada mulut kita. 

No comments:

Post a Comment

Motherly

I saw how Tokde looked at Abang Ipin and it just broke me. The motherly look yang mixed with emotions yang aku selalu nampak, dari setiap pe...