Wednesday, March 4, 2020

D


D: Aini, aku nak tanya,

Me: Apa D?

D: Kau jangan marah aku tanya ni tau.

Me: Hahaha tanya la dulu, kalau boleh jawab, aku jawab.

D: Aini, kau sayang tak aku, macam mana kau sayang dia?

Me: D, aku….. Payah soalan kau tu.

D: Aku cuma nak tahu Aini….

Me: D, dia sakit D. Dan dia struggle teruk dengan hidup dia, even just to feel alive. I couldn't say no bila dia open up and ask for my guidance walaupun aku tahu aku bukan siapa siapa untuk tolong. Tapi untuk be there, listen dan advise mana patut, aku tak boleh cakap tak. Sayang kalau diri dia tu go wasted since I could see a lot of potentials dalam diri dia.

D: Aku cuma nak tahu. Dan aku perasan kau selalu diam – diam menangis sebab dia.

Me: Aku cuma risaukan dia. Kau perasan?

D: I know, Aini. Bila malam – malam kau datang bilik aku je mata kau lain. Bengkak.

Me: D, satu benda kau kena ingat. Aku sayang kau dan aku sayang dia walaupun mungkin not in the same way. I do care about him but I care about you too.

D: Kau sayang dia in that 'special' way? As a man?

Aku nampak air mata dia yang dari tadi bertakung mula jatuh perlahan. She's not crying just because of me. There's something in her eyes that speaks. Dan aku perasan ada ketakutan yang dia cuba simpan dalam, tapi terlalu mudah untuk aku baca melalui pandangannya yang kerap dikunci pada aku.

Aku hilang kata. 

Aku halang diri daripada bersimpati pada D sebab aku tahu, yang dia nak adalah jawapan, bukan simpati. Aku tahu aku takkan menang dengan air mata, lagi – lagi dengan air mata yang lahirnya daripada seorang perempuan. Walhal aku sendiri seorang perempuan dan sebab tu lah, aku faham dan tahu seberapa dalam luka seorang perempuan boleh pergi.

Aku tak pasti ke mana arah perbualan ini akan pergi dan macam mana pengakhirannya nanti. But one thing I am always sure, I never want to hurt anyone using my words.

Me: D, kau tahu kan aku dah takde hati dekat lelaki lagi? Please jangan menangis. Jangan menangis sebab aku. Aku mungkin nampak cold tapi aku peduli pasal kau. Dan ramai lagi yang peduli pasal kau. Just remember that.

Makin laju air mata dia jatuh. Dibiar, tak diseka. Aku duduk dari arah bertentangan dengan dia, memerhati dari jauh dan dia perlahan – lahan mula menyeka air matanya. Mengawal sendu. Aku tak mampir sebab aku sendiri kurang pasti kalau itu yang dia mahukan, dan kalau itu yang patut aku lakukan.

I wanted to touch her hand, then gently stroke her arm and tell her that I’m here but I’m just not sure anymore. I don’t know what to feel, receiving such question at this hour and I don’t know how to react either.  

Aku nampak tangannya menyeka kasar sisa air mata yang berbaki.

D: Aini, aku mintak maaf...

Me: Let's just drop this subject okay? Kau dah makan?





Motherly

I saw how Tokde looked at Abang Ipin and it just broke me. The motherly look yang mixed with emotions yang aku selalu nampak, dari setiap pe...