Wednesday, July 7, 2021

Entri – 11 [Kelas Malam]

 Entri – 11 

Esok dah hari terakhir aku kat sini.

Masatu dah kelas terakhir untuk haritu, aku ada terdetik kalaulah diberi sikit masa lagi untuk spend dengan these kids. Tapi aku tak doa out loud, sebab macam segan pun ya, macam tak sure betul ke aku nak benda tu, pun ya.

Loceng balik dah bunyi, aku habiskan kelas and slowly kemas barang – barang aku. Aku keluar je kelas, cikgu BM dorang approached aku, tanya boleh tak ambil alih kelas ganti sains malam ni, aku dalam hati,

“He truly listened, He is The Most Understanding, alhamdulillah.”

Aku jadi segan sendiri, aku cuma terlintas je, okay, I was quietly sounded desperate to myself and slightly begging. Lintasan hati macam tu pun Tuhan makbulkan on the spot, apa lagi kalau aku berdoa betul – betul. Aku tak sure aku nak ke tak sebab aku takut aku terlepas nangis sebab memang aku tak berhenti langsung nangis since minggu 3.

Aku dapat tahu mak mentua cikgu sains yang sepatutnya mengajar malam tu meninggal. Aku serba salah jugak lah sikit. Tapi aku fikir, mesti ada hikmah semua ni.

Lepas aku tanya parents aku boleh tak tolong hantarkan malam ni, dorang cakap okay je sebab memang ada urusan kat luar sekali. Aku dah excited betul, sebab aku dah la memang suka waktu malam, dapat pulak spend masa dengan my students. Tuhan je tahu betapa excited aku.

Malam tu, bila sampai je sekolah, sebab aku cuak sangat, aku bertapa dalam tandas nak hilangkan cuak. Sebab tak biasa kan. Terpusing – pusing aku dalam bilik air nak bagi bertenang. Aku pun keluar, nampak those youngsters kat luar kelas. Teringat dulu masa aku sebaya dorang,bila kelas malam, budak – budak lelaki lah mostly, memang takkan masuk kelas selagi cikgu tak masuk. Aku pun approached dorang, masatu lagi 15 minit gitu nak pukul 8.

Tiba – tiba ada orang tarik aku perlahan ke tepi, katanya ada benda nak cakap. Sebab banyak sangat benda nak proses masa tu, kepala aku macam blur jap. Aku nampak mata dia dah basah, bila dia bukak je mulut, makin laju air mata dia jatuh. Dia mengadu dia rasa pressured dengan exam dah nak dekat apa semua, and ada beberapa subjek yang dia rasa macam payah sangat. Aku faham sebab aku pernah ada kat tempat dia tapi aku kagum lah, dia berani approach aku and share masalah dia, masa aku baya dia, aku telan sorang – sorang ja, nangis dalam bilik air tengah malam, takpun depan dorm kosong. Aku tak cakap banyak sebab aku nampak muka dia kusut sangat, aku just gosok perlahan lengan dia and cakap, selagi aku ada, dia boleh je ambil masa aku bila aku takde kelas, and boleh belajar sama – sama. Ada masa lagi inshaaAllah.

“Miss faham, inshaaAllah Alissa boleh, Miss faham Alissa risau, takpe, nanti kita belajar sama – sama, Miss tolong mana mampu. Awak overwhelmed ni, pastu boleh tak ni, kita dah nak start kelas ni.”

Tengah aku mengajar, tak lama lepas tu, kawan dia pulak breakdown. She screamed out of sudden. Suria biasa tak macam tu, dia antara sangat cheerful dalam kelas, banyak soalan, walaupun kadang –kadang soalan dia menguji kesabaran. But she was a kind and eager soul. Masa dia jerit tu aku terdiam, aku macam keliru, tak sure kenapa. Then dia keluar kelas, kawan dia bagitahu, dia nampak lain dari asrama lagi. Aku risau, aku mintak kawan dia ikut dia keluar.

Soal tekanan belajar ni, atau tekanan dalam aspek lain, kita tak boleh nak cakap banyak sebab setiap kita lain – lain toleransinya. Dalam banyak hal pun, kemampuan dan toleransi setiap orang lain – lain, dan sebab ni, aku rasa untuk kita cakap,

“Benda ni pun tak boleh? Benda ni pun nak stress? Lah, sikit je pun? Takkan ni pun tak faham?”

Kita cepat untuk mempersoalkan dan membandingkan kemampuan orang lain dengan diri kita padahal terang – terang benda tu invalid. Apa yang terbaik, kita belajar empati. Walaupun mungkin mustahil kita nak faham sepenuhnya masalah orang lain, tapi kita boleh cuba untuk faham dan sedarkan dorang, yang kita ada untuk mendengar.

Waktu rehat dah masuk, Suria pun dah nampak okay walaupun dia memang diam dan tak nak bercakap dengan siapa – siapa. Aku pulak teringat yang aku ada tertinggal barang dalam bilik guru, then ada this one male student offer nak tolong. Aku lagi happy sebab kawasan bilik guru tu gelap. Tapi bila dia pergi check, dia cakap bilik guru berkunci. Logik lah kan, takkan tak kunci pulak.

Dia offer lagi nak pergi cari pak guard nak mintak kunci. Bila dia berlari pergi, entah sebab apa, aku tak ingat, aku ikut dia lari, sebab nak bagitahu dia something. Budak – budak lelaki lain pun ikut jugak kat belakang, pastu kitaorang lari ramai – ramai. Pastu aku cakap lah, kenapa ikut lari, dorang balas, sebab miss lari. Gelak jugak aku. Lepastu entah macam mana, kitaorang lumba lari, duk lawan siapa lagi laju. Aku tak lama lepastu dah berhenti, tengok ja dorang lari – lari. I swore to God, it made me felt so good. One thing about running, it always clears my mind.

After some time, kelas tamat and aku berdiri dekat dengan pintu pagar depan tunggu babah datang ambil. Masa tu aku macam okay lagi. Happy aku berlari tadi masih bersisa lagi. Masuk je kereta, aku dah sedih balik. Mama tak ikut, jadi aku duduk depan sebelah babah. Rasa dia masa tu, sangat berat hati, rasa sedih yang entah aku nak cakap macam mana, sepanjang jalan sampai rumah menitik – nitik air mata aku jatuh. Sakit jugak dada tahan suara daripada keluar, kuat – kuat aku gigit bibir. Habis basah tudung aku. Kadang bila aku nangis banyak dan lama macam tu, aku wonder jugak, banyak betul air mata aku.

Bila sampai rumah, sedih aku tak habis lagi, masuk rumah laju – laju, sambil tunduk tak nak tertangkap menangis, aku masuk bilik belakang, tutup pintu dan duduk dalam gelap. Sedih dia masatu, Tuhan je tahu. Aku nak bangun balik tu, aku rasa tak kuat, berjam – jam jugak aku nangis. Ni lah antara sebab aku tak suka jumpa orang baru, sebab tahu – tahu dah kena berpisah. Dah dekat tengah malam, aku slow-slow bangun dan tukar baju dan solat. Aku mintak satu benda ja pada Tuhan malam tu untuk esok, aku mintak yang aku tak terlepas air mata depan students aku.

 

Entri – 10 [Soalan]

Entri – 10

Aku baru habis kelas, baru lepas habis kemas makmal sebelum aku keluar. Masa rehat dah masuk. Masa rehat pun, bukan aku makan. Aku buat hal aku je.

Betul – betul aku nak keluar makmal, ada tiga orang student perempuan tahan aku. Aku kenal dorang, sama kelas dengan Irfan. Dorang datang mengadu yang dorang tak faham beberapa bab maths. Sebelum ni, banyak kali jugak aku pesan dalam kelas, awak kalau tak faham apa – apa subjek, lagi – lagi subjek sains, datang je jumpa saya. Saya boleh tolong mana mampu.

Tapi aku faham, benda ni berkait dengan trust jugak. Dulu aku sendiri pun, kalau cikgu ganti, aku biasa percaya tak percaya je. Most of them pun, memang tak bagi impak pada hidup aku as a student. Dorang pergi, aku pun dah lupa. Aku selalu ingatkan diri sendiri, aku ni cikgu ganti je tapi itu aku tak benarkan fakta tu sekat aku daripada tolong dorang sehabis baik. Mungkin ada cikgu cakap, relaks lah, kalut apa, tapi aku tak peduli, aku tahu apa aku nak, aku tahu aku tengah buat apa dan aku tahu kemampuan these youngsters and I’m going to make them realise, dorang boleh pergi jauh sebenarnya.

Aku selalu pesan, datang lah jumpa aku kalau ada apa – apa, dari awal, and masa dorang muncul tu, aku ada lagi 3 minggu sebelum aku habis kat situ. Aku tanya dorang,

“Alaa, kenapa lambat datang jumpa saya, mesti tak percayakan Miss kan?”

Lama jugak nak tunggu dorang nak sampaikan hasrat di hati. Sorang duk tolak yang sebelah, yang sebelah tolak yang tepi. Entah berapa lama lah dorang decide nak datang jumpa aku 😂

Dorang senyum – senyum malu.

“Kitaorang tak tahu Miss baik sebenarnya.”

“Saya nampak garang sangat ke? Alaaa.”

Dorang iyakan. Aku pun dah penat dengar orang cakap aku garang, aku tahu je, mungkin sebab muka tegak aku. Kadang aku imagine aku senyum, aku rela buat muka serius hshshshsh.

“Takpe lah, inshaaAllah sempat lagi ni, jom lah datang bilik guru, saya cuba ajar mana sempat.”

Kalau nak jujur, memang aku macam terkilan sebab kalau dorang datang awal jumpa aku, dah banyak bab aku boleh cover, one to one dengan dorang. One to one session ni undeniably lagi effective sebab dorang pun tak malu nak bertanya, aku pun boleh fokus sepenuhnya kat dorang. Tapi tu pun aku dah bersyukur sangat dorang datang jumpa aku sendiri tanpa siapa – siapa paksa.

Weekend tu, aku buat kelas tambahan. Untuk perempuan kelas peperiksaan yang aku ajar, boleh tahan ramai jugak yang datang, aku pun tak expect.

Bercakap pasal belajar, dia berbalik pada kemampuan. Mengajar kat sekolah harian biasa ni, mata aku lagi terbuka dengan keadaan pelaajar sekarang dan kekangan yang dorang hadap. Dengan silibus yang makin tinggi, entah apa yang nak dikejar. Silibus tinggi ni mungkin seronok untuk sesetengah orang yang memang laju, tapi ada ke fikir untuk mereka yang kemampuannya berbeza? Benda basic pun masih tercungap – cungap, lepas tu nak kena catch up dengan benda yang jauh lagi susah? Aku ingat lagi bila tengok silibus tingkatan 1, bab agak belakang, itu silibus yang aku belajar masa diploma perikanan. Mind – blowing. Aku faham kita nak hasilkan pelajar – pelajar yang kritis, tapi rasanya, boleh perincikan lagi slilibus dan nilai kemampuan pelajar secara keseluruhan, bukan hanya fokus pada sesetengah target. Takde pelajar yang sepatutnya rasa tersisih atau ketinggalan. Ini bukan hal aku pandang rendah pada sesetengah pelajar, tapi kita kena ambil kira banyak aspek, bukan hanya pada keputusan pada kertas peperiksaan, tapi pelajar tu sendiri secara holistik.

Aku teringat conversation  aku dengan this one female student. Aku cuba terangkan dia jalan kira matematik.

“Awak pindahkan macam ni, ke sini, bla bla bla….”

Aku nampak dia keliru, tapi dia sedayanya nak cuba faham. Boleh nampak dia macam kecewa dengan diri sendiri.

Aku senyum dan tanya sebaiknya, “Faham tak?”

Itu kali ketiga aku terangkan, dan setiapnya dengan cara yang lain. Ada antara kita mungkin fikir, takkan benda ni pun payah nak faham? Dah berapa kali terang pun tak faham? Kefahaman dan kemampuan setiap daripada kita untuk proses satu – satu maklumat sangat lah berbeza dan aku selalu fikir tak wajar untuk kita cakap dengan nada merendah – rendahkan. Kefahaman itu milk Tuhan dan kalau kita mudah faham, itu rezeki dan bukan tiket untuk kita pandang rendah pada orang lain.

“Takpe, jangan risau okay, miss cuba terang sampai awak faham. Awak boleh ni.”

Tak silap aku, kali kelima aku terangkan baru dia faham. Takde benda yang lebih melegakan daripada student kau faham apa yang kau ajar.

Hilang kelam muka dia lepas dapat faham, panjang je tarik senyum. Selega – lega dia, lega dan bersyukur lagi aku.

Dia lah student yang buatkan aku choc cake masa hari last aku kat sekolah tu, and sangat sedap okay. Aku kalau coklat ni tak berapa minat dan picky sikit, tapi dia buat memang sedap, hands down.   

Entri – 9 [Kertas Ganti]

 Entri-9

Dia tak datang hari kertas sains, few days lepas exam trial habis, habis je masa aku mengajar, aku mintak dia pergi bilik buku teks untuk jawab balik kertas sains.

Budak ni vibe dia lagi keras daripada Irfan. Dia selalu pandang aku dengan tanda ‘stay away from me’ kat dahi dia, memang tak senyum langsung, he usually mind his own business je dalam kelas. Selalu kalau student macam ni, aku tak push sangat tapi aku cuba la, sebab silap cara, memang dia walk away gitu ja dari kelas. Biasa aku tak tanya dari depan kelas, aku suka pergi dekat dan tanya baik – baik. Tak pun, aku cakap,

“Miss ajar sekejap je, boleh? Awak dengar sekejap okay?”

Selalu aku tanya balik soalan – soalan mudah bila datang dekat pada dia atau pada kawan – kawan dia. Aku tahu dia tak fokus sangat dalam kelas, saja tanya balik. Bila dia tak boleh jawab, aku cerita balik kat dia sebab apa, sebab apa macam tu. At least kalau ada satu benda dia dapat daripada kelas aku haritu, dapatlah apa yang aku cakap bila aku datang dekat tu.

This type of students biasa dorang suka kalau aku duduk situ ja, perhatian sepenuhnya untuk dorang. I wish I could do that asalkan dia nak belajar, tapi tak boleh, aku ada students lain yang aku nak kena attend. Dorang ni mungkin nampak keras tapi dorang baik je sebenarnya kalau kena cara.

 Dan dia selalu ada this judging look tiap kali aku masuk kelas dia.

Bilik buku teks kosong masa kitaorang masuk, aku jemput dia duduk. Aku perasan dia bawak sebatang je pensel dengan dia, then aku terus bagi dia pembaris dengan pemadam aku. Aku senyum kat dia cakap takpe, awak jangan takut dengan saya, saya okay je. I wanted to be as gentle as possible with him, and I was desperate for him to see I held no judgement pada apa – apa yang pun dia buat. When you are with me, I wanted you to know, we are in free – judgement area. Then, for the first time, he smiled. I guessed, he could feel that I was there only to help and guide, not to judge. And he was actually a gentle soul with a sweet smile.

Aku siap cakap awal – awal, awak kalau tak faham, tanya je okay, Miss ada kat sini. Mana miss boleh tolong, miss tolong. Sebab aku perasan masa hari exam paper aku, bila aku datang jenguk kejap 2 kelas form 3 jawab paper aku, dorang tak faham soalan, tapi dorang tak tanya. Bila aku datang dekat tanya faham tak, baru cakap tak faham. Agak kesal lah bila jadi macam tu.

Dan kau rasa this young man tanya tak aku bila ada soalan dia tak faham, walaupun aku depan dia je? Tak, dia tak tanya. Dan aku perasan, aku pun terus, faham tak soalan ni? Aku sambung, takpe, awak tak faham jangan malu, dengan saya je pun, okay dia macam ni…..”

Before you can win their attention, you need to win their heart, by treating them like how they are supposed to be treated.  

The next class dan seterusnya, he became more open. I had nothing to say but gratitude.    

Entri – 8 [Irfan]

 Entri – 8

I knew there was something about this young man. On the surface, he was the most uncontrollable male student in the class. He liked to do things in his own way. He was not rude but he was always absent. He might be present to school but usually nowhere to be seen in my class. He never yelled back at me, or spoke anything rude right into my face, sometimes he teased me, but usually when he was present, he would just observe me quietly, and I could feel I was being watched. I never felt angry towards him, mostly worried and ended up letting out a helpless sobbing alone, and at other times, he always surprised me with his capabilities.

Dia tak macam student lain, and having him in my class, the difference was palpable. Aku ajar kelas dia and kelas depan dia and kalau nak nilai daripada laju dia tangkap apa aku cakap dan ajar, he surpassed most of the students in the next class. Tapi dia memang merely showed effort and desire to learn. One thing, kita tak boleh tolong orang yang tak nak tolong diri. Kita boleh dorong dan tolong semampunya, but if he chose to say no, kita bukan siapa – siapa lagi untuk tolong. That thought alone made me felt like a failure and helpless. He had so much potential in him, he was bright but there was something blocking him.

Kadang bila buat equation, aku pun tak secepat dia. 

Nampak dia menulis dalam kelas aku pun, aku dah bersyukur sangat.

Aku siap offer dia kalau C dan ke atas subjek – subjek percubaan, aku bagi RM50 setiap subjek but he just laughed away the offer.

Memang selalu tricky nak bercakap dengan dia, makin kita cuba dekat, makin dia jauh. Nampak mudah tapi payah. And satu hari tu, masa tu exam percubaan. Kebetulan aku jaga kelas dia awal pagi, semua orang dah bersedia dalam kelas, tunggu masa kertas nak diedarkan, tapi tempat duduk dia still kosong. Aku kalau boleh nak tunggu tapi nak tak nak, exam kena jalan, kalau tak, tak adil lah dengan budak – budak lain. Masa tu dah 8.30, dia still tak datang. Aku kalau boleh tak nak get too much involved tapi aku tak boleh tahan diri aku dari tanya kawan – kawan dia. And kawan – kawan dia jawab,

“Dia biasa pukul 9 lebih baru sampai sekolah miss, tapi tengoklah.”

And he never showed up that day. Kertas pagi tu pun, bukan subjek aku.

Kalau orang tanya aku ada regret tak sepanjang jadi cikgu ganti kat sekolah tu, aku akan jawab takde, sebab aku rasa aku dah bagi sehabis boleh, semampunya, tapi jujurnya ada satu, dia. I wish I could stay there longer, getting to know him better, got higher chance to help him, sebab aku rasa sayang sangat dengan potential dia tu, untuk tak digunakan betul – betul.

 

Entri – 7 [Isolate]

 Entri – 7

I am never good at small talk, especially when talking to someone new, specifically with people that I am not so comfortable with. I am not sure if I ever wanted to be good at small talk, because it is boring at certain point. And it is usually draining my mental energy, honestly. It is not that I could not do it at all, I can do it but with my people; those that I am comfortable with. On rare occasion, I will be the one who greet the stranger first, only when I can feel that they carry such a good vibes.

Kebanyakan cikgu kau akan jumpa memang pandai bercakap, tahap confidence dorang kau boleh nampak, pada tahap yang baik, rarely like me yang suka sembunyi, asingkan diri daripada orang lain. I like being alone, I enjoy to be on my own, relishing the quietness and the stillness of time.

Aku perasan yang kadang cikgu – cikgu dalam bilik guru suka cakap benda yang aku tak suka nak dengar; cakap pasal certain pelajar in a demeaning way. The first time aku terdengar, I could feel my blood boiling, and I was feeling highly defensive to those kids. I truly hate it, I tried hard to mute but I could not just pretend I did not understand and hear them. I knew my place; I was only a mere substitute teacher who had no power.

Jadi, biasanya aku memang takkan ada dalam bilik guru pun. Ada tiga tempat biasa aku lepak, surau, makmal lama and bilik buku teks. Surau sebab memang takde orang, dan aku rasa serene je duduk dalam tu. Kadang takde buat apa, aku mengaji. Tak pun study. Selain surau, aku suka duduk kat makmal lama. Makmal lama tu dia tak bukak sebenarnya sebab tengah renovate. So bunyi orang bertukang, drill apa semua memang bising. Berhabuk. Bersepah. Tapi aku selalu je duduk kat ruang tengah yang connect dua makmal lama.. Memang bising, tapi I adjusted well, plus, those white noise were so much better nak banding dengan suara – suara dalam bilik guru, if I could be frank here. Walaupun sekeliling bising, I could always mute myself and focus on what I was reading and doing. Kadang pak cik yang bertukang tu jenguk jugak tanya,

“Cikgu, tak bising ke duduk sini?”

Aku jawab sambil senyum seikhlasnya, “Eh takpe, okay je.” Dengan harapan dia nampak yang aku bukan semata nak jaga hati dia tapi aku memang okay and suka kat situ.

Kadang lama jugak aku dalam makmal lama tu, set up barang untuk experiment, lagi – lagi kalau aku ada kelas form 1 lepas tu. Kadang rasa bosan, aku try buat chemical equation yang aku suka dulu. Makmal lama bangunan sama dengan kelas tingkatan 1, and aku ajar jugak kelas tingkatan 1, macam aku cakap dalam entri pertama. 2 kelas, kelas paling depan, dengan kelas paling belakang.

Kalau aku rasa nak socialise sikit, aku pergi duduk kat bilik buku teks. Dalam bilik tu biasa ada tiga orang cikgu, and kadang ada this one teacher akan datang lepak sekali. Campur aku jadi 5 lah. Biasa aku duduk situ buat final revision before aku masuk kelas form 3. Sebab kelas form 3 kat bangunan baru. And, it always feels good to be surrounded with a lot of books. I know it was not a library but still, a lot of books. Bilik ni paling banyak menyaksikan pesta air mata seketul Aini. Bila kadang dalam kelas aku tersentuh tengok those eager eyes of my students, aku lepaskan dalam bilik ni. Kalau nak ingat balik, aku bersyukur sebab setiap kali aku rasa sedih and nak nangis, mesti bilik tu kosong, sungguhlah, He is The Most Understanding.

 

Entri – 6 [Doa & Ingatan]

 Entri-6

Aku ingat lagi, awal – awal masuk mengajar aku dah pasang niat, buat ni semua untuk duit je dan jangan get attached sangat dengan the kids. Tapi sebenarnya aku pasang niat tu out of fear.  Tak lama lepas tu, aku tahu niat tu tak kena dengan apa yang sebenarnya aku nak untuk those kids. Niat tu dengan sendirinya berubah, mana nak tipu perasaan sendiri bila kau tengok those eyes hari – hari. Those innocent and eager-to-learn eyes. Selalu, tengok lama – lama mata dorang pun boleh bikin sempit dada nak nangis.  

In week 3, I realised my attachment to my students were getting stronger. Awal tu, aku macam nafikan la dengan diri sendiri. Sebab aku dah start nangis all the time balik. I was good, I was positive about them, but that did not really help to calm down my worries. Bila tengah – tengah buat revision, then teringat dorang, mesti menitik. Malam sebelum tidur, mesti nangis sebab teringat dorang. Every night mimpikan dorang. Bangun tengah malam semata - mata nak doakan dorang, lepastu banjir lagi. Aku jarang bangun solat malam, aku sendiri pun terkejut tbh bila mudah je aku bangun almost setiap malam tanpa alarm, cuma set kepala je nak bangun untuk berdoa. Paling tak tahan, bangun-bangun je dah sebak, pastu nangis. Haru betul hidup aku dekat 3 bulan tu. I sound really desperate right? I know. I did feel desperate, desperate for God to ease their way in studying, desperately asking God to make them realised of their potentials. Bangun tidur, bersiap nak pergi sekolah pun selalu rasa sebak tapi bersemangat. Dia macam, ok, kau boleh Aini, pastu mata berair. They were on my mind all the time. Despite all that, I enjoyed having the thoughts of them at all times. It always started with a smile and ended with tears. I remember clearly, the last time I felt this pumped up when I was in primary school. I loved going to school back then and always planned my days ahead. The feelings were similar, I felt very positive about everything and it felt like nothing could bring me down. I felt really good. It was like; those kids made me rediscovered my purpose of life.

I buat revision all the time, I wanted to ace in teaching. I wanted to try my best to make them understand what I was going to teach, I wanted to deliver and show them how learning can be so much fun while the responsibilities as a student wouldn't be so palpable that it is stressful. There is always a way for things.  Aku boleh rasa aku tekun gila buat revision masa jadi cikgu ganti ni, bila masa senggang, lepastu balik sekolah, lepastu malam before tidur. Kalau lah masa high school aku study kuat macam ni hahahaha.

I had my favourite time at my favourite spot when I was at the school. Dekat depan pejabat sekolah, ada bangku panjang, and around 7.30 am, memang cahaya matahari akan tegak kena pada bangku tu and there was me, almost every morning, sitting there, enjoying the warmth of the sunlight felt on my skin. The warmth felt so good. I would be sitting there for quite some time while doing my revision. And it always feels good to study on your own will.

During the first and the second week of teaching, bila ada masa terluang, sebab rasa bosan, kadang pasang Kdrama. There was nothing much to do besides doing revision and prepared the apparatus for the experiment, which did not take much of my times pun. Tapi after some days of doing it, it did not sit right with me. I realised I could always watch Kdramas at other times but this opportunity might not come often, and I should be doing my very best, not just my best. After that, I always studied or having students over, to discuss about other subjects, talking about life. Besides teaching science, during recess or whenever I had free time, I guided them in maths and a bit of English. Lower form maths is easy and fun to learn, I was always glad to contribute in some ways. English on the other side is always a bit tricky to be taught. You go the wrong way, the session will be boring.  

  

 

 


Entri – 5 [High School Crush]

 Entri-5

Benda ni jadi masa aku kat depan kelas tengah mengajar and tiba – tiba tertangkap pandang yang this one male student, Hafizuddin asyik duk pandang one of my female students. Sekejap tengok, sekejap tengok. Hujung mata je lah tapi bila dah kau berdiri kat depan, dorang semua duduk, memang boleh nampak semua. I guess, he was not really paying attention to what I was saying. I didn’t call him out right away, saying to myself this can wait.

Kelas sains haritu kelas last before balik, so lepas ramai dah keluar, aku pun saja lah panggil Hafizuddin ke depan, sambil aku kemas meja.

“Hafizuddin, awak minat Mel ke?”

Muka dia dah nampak terkejut tapi cepat – cepat dia cover.

“Eh, mana ada Miss. Tak lah.”

“Tapi tadi masa kelas saya, banyak kali awak pandang dia. Jeling – jeling dia yang duduk kat depan.”

“Miss nampak ke?”

“Hahaha Hafiz, saya kat depan, saya nampak semua benda. Ni kenapa tersipu – sipu ni?”

“Lain kali cover sikit eh. Bukan main tersenyum – senyum.”

Aku cakap kat dia dalam nada mengusik. Benda ni normal dalam kalangan budak – budak sekolah. Aku bukan siapa nak halang ke, nak marah.

Sebab dulu aku pun tertangkap dengan teacher English aku. The guy kena panggil depan baca poem, aku ni dah duk tersenyum – senyum macam apa je.

I remember the guy rarely smiled. Tapi lepas dia habis baca puisi kat depan, dia senyum malu sebab macam tak sure okay ke tak dia baca. Lepas tu kebetulan, teacher berdiri betul-betul sebelah aku, dia bercakap sendiri,

“Manis rupanya dia ni senyum.”

Aku pun laju je membalas, padahal teacher tak tanya aku pun, aku pun macam separa sedar je cakap,

“Haah, manis kan.”

Teacher pun terjerit kecil,

“Haa, pandai eh awak Aini!! ”

Aku senyum je lah, dah takkan aku nak nafikan kot. Benda betul hshshs.


Entri – 4 [Rokok & Perhatian]

 

Entri-4.

Loceng waktu balik dah bunyi. Aku habiskan kelas dan bagi dorang keluar. Tengah aku susun barang aku, budak – budak lelaki masih kat meja dorang. Aku tak ingat macam mana perbualan pasal rokok start tapi we started to talk about smoking dan bahaya merokok. Budak perempuan semua dah keluar masa tu.

Aku tahu cakap pasal benda is a bit tricky lagi – lagi bila kau tahu some of them merokok jugak. Kau tak nak sounds pushy or negative sangat depan dorang, dan aku pun never wanted hatred to fill the room.  Not when I'm in control. I always want the room I'm in to be judgement – free. I believe, there’s always a room for improvement.

Aku bagitahu pendapat aku pasal merokok dan bahaya merokok. I know it is bad. Everyone knows that. Tapi dalam soal ni, kita kena pandai main peranan. Lagi – lagi tengah cakap dengan remaja, tahu je lah perangai darah panas dan cepat melenting, kalau silap cara. Tengah – tengah aku cakap, aku perasan sesetengah daripada dorang kurang selesa tapi still nak dengar aku bercakap. Aku hargai benda tu.

Dan sebagai cikgu sains yang baik (aagitu), mestilah aku nak kena kait rokok dan sains, dan kesan pada badan. Cerita santai – santai. Masa tu aku bercakap memang tengok dorang ja. Alih – alih pandang kat tingkap kelas, penuh budak – budak lelaki kelas lain and ada beberapa budak kelas sebelah yang aku ingat muka masuk dan ikut dengar. Tiba – tiba aku jadi segan.  

Lepastu ada this one male student tanya pasal asap rokok dan macam mana asap terbentuk. Aku perasan dia bukan nak tahu sangat, cuma dia macam nak test aku. Ada senyum sinis pada akhir perkataan dia. Dan aku tak ambil hati, biasalah. Aku pun baru sangat lagi kat sekolah ni.

Aku ingat aku balas kat dia and made direct eye contact,

“Uuuu a good question, tapi miss tak pasti, tapi takpe, nanti miss check, cari jawapan, nanti Miss update okay?”

Aku senyum seikhlasnya pada dia dan aku perasan dia nampak somewhat terkejut yang aku ambil serius soalan dia. Maybe he thought I was just going to brush him off, in the room full of voices and questions from other students. How I wish I could let him know that I take people around me very seriously, I appreciate all of their questions, walaupun I don’t know them well, ni kan pulak dia, yang student aku.

In my style of teaching, there’s no such thing as stupid questions. I appreciate every question coming from them. I will always try my best to answer them or to find answer for them, if I don’t know the answer, I will ask them to find the answer for the questions too, so that we could discuss them in class, that will be so much fun, getting to exchange opinions and answers. Tapi ada je sesetengah soalan dorang buat aku panas hati sikit, mostly sebab cara tanya tu tak kena. Bila aku perasan cara dorang tanya atau soalan tu macam kurang kena, aku tegur jugak, as a teacher, kena tegur, dorang akan faham sebab dorang pun dah dewasa.    

Dan satu hal, I never want anyone in my class, or people around me, to feel left out because of me. I know how that makes me feel small or not belonged, and I never wanted them to feel the same way, at least not when I am around or in control. I am here to listen if anyone got something to say. Dan aku punya notion, lagi – lagi jadi cikgu ni, kita kena meraikan soalan. Kalau soalan dorang macam tak kena, kita cuba fikir possible questions yang dorang sebenarnya nak tanya, biasalah, kadang dalam kepala lain, yang di-articulate nya lain. Banyak lah faktor, cuak ke, terganggu dengan kawan ke. Kalau cara dorang sampaikan soalan tu kurang kena daripada sepatutnya, kurang sopan ke, kita tegur secara baik. Jadi tanggungjawab kita untuk tegur untuk sama – sama baiki mana perlu. Aku takde lah cakap aku baik ke apa, aku mengarut jugak, tapi sama – sama lah. Bila those students get treated like how it is supposed to be, itu akan boost dorang punya self – esteem dan sense of belonging, yang akan contribute minat dorang untuk belajar. Tapi aku faham, bila dah dalam kelas dekat 30 lebih, nak betul – betul bagi full attention kat setiap sorang tu, agak mustahil lah.

Raikan setiap soalan, ambil setiap soalan dari sudut positif, sama – sama belajar. Cukup lah dengan pegangan orang – orang muda tak faham, budak – budak takkan faham. Kalau kita cuba fahamkan dorang, dorang akan faham. Apa lagi kalau dorang memang nak faham. Even kids that age under 4 pun, dorang boleh faham kalau kita fahamkan dorang.

On the next week, I shared with them the answer; on how smoke is produced. It always feels good to share something with people and I was glad it was something new to them.

Entri – 3 [Kerepek]

 Entri - 3.

Masa ni aku baru lepas buat ulang kaji kat meja, bilik guru pun tak banyak suara masa tu, mungkin sebab ramai ada kelas, lagi pun masa tu lagi dua jam waktu sekolah habis.

Aku tengok jam, tak lama pun lagi waktu aku nak masuk kelas yang terakhir untuk haritu. Tiba – tiba dengar orang buka pintu bilik guru and bagi salam. Aku yang tengah sandar kepala pada kerusi, jawab salam antara helaan nafas. Aku tak bangun pun jenguk siapa. Tak rasa nak bangun.

Biasa lah, bila dah lama sangat duduk, mesti kena jalan – jalan sikit. Kalau tak, penat jugak sampai ke sudah duduk je, sakit jugak pinggang. Tempat aku macam tersorok sikit, so kena keluar sikit baru nampak ruang tengah and meja cikgu lain. Masa tu lah mata aku tertangkap susuk tubuh yang duduk tersandar dekat sofa rotan ruang tengah tu. Aku perasan mata dia  tertutup. Terlena mungkin. Nampak penat betul.

Aku perasan ada plastik besar dekat dengan dia, dan boleh nampak dalam plastik besar tu ada macam – macam jenis kerepek. Kejap mata aku perhatikan mata mak cik tu, kedut pada muka dia, dan masa tu jugak lah mata aku dah rasa berair. Entah lah apa aku rasa masa tu tapi aku fikir, mesti penat dia jalan dengan dua plastik besar, nak naik bukit lagi, aku yang dah berapa minggu kat sini pun, mesti mengah setiap kali lepas naik bukit sebelum nak sampai bilik guru.

Sekejap je pipi aku dah basah. Ada rasa simpati yang menyelit tapi cepat – cepat aku tepis, aku fikir, kenapa nak kesian, at least dia ada usaha walaupun umur dah tua macam tu. Aku yang patut malu kalau umur macam ni tapi tak bersungguh nak hidup. Cepat – cepat aku balik tempat aku, tarik nafas. Layankan sedih, sampai bila pun tak habis.

Aku ambil beg duit dalam bagpack aku, check ada duit tak. Aku bukan jenis pegang duit kat tangan, lagi – lagi kat sekolah aku tak makan, habis sekolah then balik rumah baru aku makan berat. Aku nampak ada 15 ringgit, sebab aku tak guna pun, aku pun ambil duit tu and pergi kat tempat mak cik tu duduk. Aku perasan dia dah terjaga, aku cakap aku nak beli 15 paket, sebab 1 paket seringgit. Aku perasan ada kerepek yang dah lama aku suka tapi dah lama tak makan. Aku ambil yang tu tiga dan yang lagi 12 mana yang aku nampak sedap. Mesti mak cik tu fikir, lapar betul budak ni, hahahaha, tak kisah lah.

Aku letak 3 bungkus dalam beg aku, so nanti bila rasa nak mengunyah aku boleh keluarkan, dan yang lagi 12, aku bawak sekali keluar bilik guru dengan buku teks and pencil case aku, pergi makmal sebab aku ada last kelas sebelum waktu balik.

Makmal kosong lagi, aku pun letak 3 bungkus setiap meja.

Ada a few budak lelaki datang awal dan dorang ambil tempat duduk kat meja paling depan.

“Miss, apa ni? Miss dah nak pergi ke?”

“Eh takde lah hahaha, saya beli tadi. Makan lah. Makan sambil dengar saya mengajar. Makan sekarang pun boleh.”

“Ye ke miss ni, ke ada something ni?”

“Betul takde apa – apa, makan lah :)"

Kawan dia kat sebelah, “eh, makan je lah miss dah bagi, banyak pulak kau tanya.”

Aku gelak je, dorang ni macam – macam. Dia orang offer, tapi aku tolak, cakap aku dah ada aku punya sendiri kat bilik guru.  

Motherly

I saw how Tokde looked at Abang Ipin and it just broke me. The motherly look yang mixed with emotions yang aku selalu nampak, dari setiap pe...